آتش سوزی

ساخت وبلاگ
۱۴۰۱/۶/۲۳ چهارشنبه
(0)
 
(0)
 
گاز مورد استفاده در کپسول آتش نشانی چیست؟
گاز مورد استفاده در کپسول آتش نشانی چیست؟

در این مقاله از فرشگاه اعلام و اطفا حریق f125 قصد داریم تا در رابطه با گاز کپسول آتش نشانی صحبت کنیم. شاید برای شما سوال پیش بیاید که گاز مورد استفاده در کپسول آتش نشانی چیست و این کپسول از چه موادی پر شده است. ما در این مطلب به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد و شما را با این مبحث به صورت کاملا تخصصی آشنا خواهیم کرد.

 

گاز کپسول آتش نشانی چیست

 

گاز کپسول آتش نشانی در کپسول‌‌‌‌های آتش نشانی به دو منظور استفاده می‌گردد. اولین کارکرد این گاز خنک کردن محلی است که آتش در آنجا اتفاق افتاده است. گاز کپسول آتش نشانی موجود در کپسول وظیفه خنک کردن محل آتش‌ سوزی را بر عهده دارد. وظیفه دیگر این گاز هدایت کردن خاموش کننده موجود در کپسول آتش نشانی است که به این صورت می‌توان عملیات را به درستی انجام داد. در این قسمت به بررسی این موضوع می‌پردازیم که در کپسول آتش نشانی از چه گاز هایی استفاده می‌شود. به طور کلی از گاز کربن دی اکسید و هوای خشک استفاده می‌شود. روند این گازها درون کپسول ها متفاوت است و بسته به نوع خود خاموش کننده از هر کدام از آنها استفاده می‌شود. اگر موادی که در کپسول آتش نشانی استفاده می‌شود بر پایه آب باشد اصلا نمی‌توان از گاز کربن دی اکسید در آن استفاده کرد.

گاز کپسول آتش نشانی چیست

ممکن است این گاز موقع حریق منجمد گردد و عملکرد کپسول آتش نشانی را مختل نماید. در این شرایط بهترین گزینه استفاده از هوای فشرده است. از گاز دی اکسید کربن بیشتر در کپسول هایی استفاده می‌شود که خاموش کننده‌ آنها بر پایه آب نیست. خاصیت گاز کربن دی اکسید به این صورت است که وقتی در مخزن‌‌‌‌های کپسول آتش نشانی فشرده می‌شود حرارت بسیار زیادی را از دست می‌دهد. یکی دیگر‌ از مزیت‌‌‌‌های گاز دی اکسید کربن در داخل کپسول‌‌‌‌های آتش نشانی این است که با دمای بسیار پایین خود می‌تواند حرارت آتش سوزی را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد و اطفاء حریق را سریع تر و بهتر انجام دهد. همچنین از پیشرفت آتش‌ سوزی به سرعت جلوگیری می‌کند.

 

 

استفاده از گاز کربن دی اکسید در کپسول آتش نشانی

 

در مطالب بالا عنوان کردیم که گاز کپسول آتش نشانی ممکن است از نوع گاز کربن دی اکسید باشد و مواد داخل کپسول آتش نشانی شامل این گاز باشند. گاز کربن دی اکسید به دو صورت در کپسول‌‌‌‌های آتش نشانی استفاده می‌شود. صورت اول استفاده از این گاز در کپسول‌‌‌‌های کارتریج بیرون و صورت دوم استفاده از این گاز در کپسول‌‌‌‌های کارتریج داخل است. نحوه کار کارتریج داخل به این صورت است که زمانی که اهرم را فشار می‌دهید، مواد در کپسول آتش نشانی تحت فشار قرار می‌گیرند. این اتفاق سبب پاشیدن مواد با سرعت به بیرون می‌شود. از طریق کارتریج بیرون به دو صورت می‌توان راه خروج مواد به بیرون را باز کرد. از طریق اهرم یا به صورت فلکه ای خروج مواد در کارتریج بیرون اتفاق می‌افتد. بیشتر از کارتریج بیرون در کپسول‌‌‌‌های آتش نشانی پودری استفاده می‌گردد.

 

مواد داخل کپسول آتش نشانی 

 

در مطالب بالا در رابطه با گاز کپسول آتش نشانی صحبت کردیم. حال به بررسی مواد داخل آتش نشانی می‌‌پردازیم. درون کپسول آتش نشانی مواد مختلفی وجود دارند که می‌ توانند کار اطفاء حریق را به درستی و به بهترین شکل ممکن انجام دهند. پودر‌‌‌‌های شیمیایی آتش نشانی از مواد اولیه درون کپسول‌‌‌‌های آتش نشانی می‌باشند که به صورت گردی بسیار نرم هستند. از مواد افزودنی در این پودرها استفاده می‌شود تا از چسبندگی که بر اثر رطوبت و گرما ایجاد می‌شود جلوگیری شود. انواع پودر‌‌‌‌های شیمیایی آتش نشانی شامل پودر بی کربنات پتاسیم، فسفات آمونیوم پودر بی کربنات سدیم، بی کربنات پتاسیم بر پایه اوره و مانکس می‌باشند. از مواد دیگر تشکیل دهنده کپسول آتش نشانی پودر خشک آتش نشانی، خاموش کننده پودری، خاموش کننده گاز دی اکسید کربن را می‌توان نام برد.

گاز کربن دی اکسید در کپسول آتش نشانی

وجود کپسول آتش نشانی در هر محلی جزو واجبات است. زیرا این کپسول ها در مواقع لزوم‌ می‌توانند جلوی پیشروی یک آتش سوزی بسیار بزرگ‌ و وحشتناک را بگیرند و به این ترتیب از صدمات مالی و جانی زیادی جلوگیری کنند. پس بهتر است از این کپسول ها در محل زندگی و یا محیط کار خود استفاده کنید. همچنین بهتر است هر چند وقت یکبار این کپسول ها را بررسی کنید تا در صورت فاسد شدن و هر مشکلی سریعا متوجه شده و در صدد رفع آن برآیید. امید است با این مطالب توانسته باشید اطلاعات مفیدی در زمینه گاز کپسول آتش نشانی و مواد داخل آن به دست آورده باشید و پاسخ مناسبی برای سوالات خود در این زمینه پیدا کرده باشید. 

 

شارژ کپسول آتش نشانی

 

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می‌باشند:

راه‌‌‌‌‌‌‌‌های ارتباطی
09126633036
02166719137

f125.ir

آتش سوزی...
ما را در سایت آتش سوزی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فاطمه ff125 بازدید : 99 تاريخ : چهارشنبه 23 شهريور 1401 ساعت: 18:34

یکی از تجهیزات مهمی که در سیستم کشف و اعلام حریق کاربرد دارد، دتکتور است. وظیفه دتکتورها شناسایی حریق و ارسال پیام به کنترل پنل است. دتکتورها به طور کلی ۴ نوع هستند: دتکتور دودی، حرارتی، گاز و شعله. یکی از پرکاربردترین دتکتور‌‌‌‌های دودی، بیم دتکتور است. در این مقاله به بررسی اینکه بیم دتکتور چیست، مشخصات بیم دتکتور و آموزش نصب بیم دتکتور می‌پردازیم. اگر قصد خرید بیم دتکتور را دارید، تا انت‌‌‌‌های این مقاله با ما همراه باشید تا هرآنچه درباره این محصول لازم است بدانید را بیابید.

 

بیم دتکتور چیست؟

در جواب این سوال که بیم دتکتور چیست، میتوان گفت بیم دتکتور یکی از پرکاربردترین دتکتور‌‌‌‌های دودی است، که در سیستم اعلام حریق مورد استفاده قرار می‌گیرد.بیم دتکتور Beam Detector نیازی به لوله کشی و کابل کشی ندارد و سطح وسیعی از منطقه را پوشش می‌دهد. این ویژگی ها سبب شده است تا از بیم دتکتور بیشتر برای محافظت از صنایع و سوله هایی که ارتفاع زیادی دارند، استفاده شود. به بیم دتکتور، دتکتور لیزری نیز گفته می‌شود و به طور کلی در انبارها، سوله ها و مکان هایی که سقف خیلی بلندی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیم دتکتور چیست

انواع بیم دتکتور

حالا که متوجه شدیم بیم دتکتور چیست،به معرفی انواع آن می‌پردازیم. به طور کلی بیم دتکتورها در سه نوع زیر تولید می‌شوند:

● بیم دتکتور فرستنده- گیرنده

این نوع بیم دتکتور دارای یک فرستنده و یگ گیرنده جدا است. این سیستم اعلام حریق به این صورت عمل می‌کند که در آن فرستنده اشعه مادون قرمز را به گیرنده ارسال می‌کند. اشعه ای که ارسال می‌شود با یک کیفیت خاص به فرستنده می‌رسد، که بر اساس کیفیت، به سه حالت Normal ،Fire و Fault تشخیص داده می‌شود. نکته مهم در مورد این بیم دتکتور تنظیم صحیح فرستنده و گیرنده است، زیرا باید دقیقا روبروی هم قرار بگیرند. دلیل این امر نیز عملکرد بیم دتکتور است، که بر اساس پردازش کیفیت سیگنال ارسالی انجام می‌شود.

● بیم دتکتور رفلکتوری

در این مدل، فرستنده و گیرنده بیم دتکتور در یک تجهیز جانمایی شده اند و در طرف دیگر رفلکتور دستگاه قرار دارد. عملکرد این نوع بیم دتکتور نیز مانند نوع فرستنده- گیرنده ای است.

● بیم دتکتور موتورایز

این نوع بیم دتکتور از نظر ساختاری شبیه به مدل رفلکتوری است. اما در این مدل، هد دتکتور دارای موتور است، بنابراین قابلیت انجام تنظیمات تراز بندی و غیره، مانند تنظیم خطا و آستانه هشدار را به راحتی در ارتفاع پایین دارد.

آتش سوزی...
ما را در سایت آتش سوزی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فاطمه ff125 بازدید : 133 تاريخ : پنجشنبه 17 شهريور 1401 ساعت: 0:16

۱۴۰۱/۴/۱۵ چهارشنبه
(1)
 
(0)
 
سیستم اعلام حریق بیسیم، دتکتور بیسیم (کاربرد، مزایا و معایب)
سیستم اعلام حریق بیسیم، دتکتور بیسیم (کاربرد، مزایا و معایب)

سیستم اعلام حریق بیسیم چیست؟

سیستم اعلام حریق بیسیم به سیستمی گفته می‌شود که بدون استفاده از کابل و سیم، با استفاده از انتقال امواج کار می‌کند‌. اهمیت وجود سیستم اعلام حریق در منازل و مراکز مختلف بر هیچکس پوشیده نیست. سیستم اعلام حریق به سیستمی گفته می‌شود که در هنگام تشخیص دود و حریق به افراد اطلاع رسانی می‌کند. این سیستم تا حد قابل توجهی خطرات جانی را به حداقل رسانده است. اکثر مراکز مهم و تجمعاتی مجهز به سیستم‌‌‌‌های اعلام حریق پیشرفته هستند. در مرحله اول باید از ایجاد هرگونه حریق جلوگیری شود. اما در صورت آتش سوزی باید از تجهیزات و وسایل پیشرفته برای کاهش خسارات ناشی از آتش سوزی استفاده کنیم. سیستم اعلام حریق در زمان مناسب افراد را از وجود حریق آگاه می‌کند. افراد در زمان طلایی با استفاده از این سیستم می‌توانند اقدام به ترک محل کنند. سیستم اعلام حریق دارای دو نوع دستی و خودکار است. سیستم‌‌‌‌های خودکار اعلام حریق، مجهز به سنسور تشخيص خودکار هستند.

سیستم اعلام حریق بیسیم یکی از جدیدترین نمونه‌‌‌‌های این محصول است که دارای تکنولوژی جدید است. سیستم اعلام حریق بیسیم زمانی درست عمل می‌کند که امواج آن دچار تداخل نشوند. سیستم اعلام حریق بیسیم در اثر تحریک دتکتور بیسیم و شستی ها شروع به ارسال سیگنال به پنل مرکزی اعلام حریق می‌کند. پنل مرکزی نیز به هشدار دهنده ها سیگنال ارسال می‌کند و از این طریق افراد در قسمت‌‌‌‌های مختلف از وجود حریق در ساختمان اطلاع پیدا می‌کنند.

سیستم اعلام حریق بی سیم یا وایرلس

مزیت‌‌‌‌های استفاده از سیستم حریق بیسیم

سیستم اعلام حریق بیسیم دارای مزایای بسیار زیادی است. سیستم اعلام حریق بیسیم از آن جهت که بدون نیاز به کابل و سیم قابل اجرا است بسیار مناسب‌تر از نمونه‌‌‌‌های دیگر است. این سیستم اعلام حریق به راحتی نصب می‌شود. انعطاف پذیری این سیستم بسیار مناسب است و در صورت تغییر شرایط به راحتی می‌توانیم آن را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کنیم. همچنین هزینه نصب سیستم اعلام حریق بیسیم بسیار کمتر از نمونه‌‌‌‌های دیگر است. در هنگام نصب این سیستم نیاز به سیم و کابل نیست به همین دلیل هزینه نصب آن کمتر است. این سیستم یکی از مطمئن ترین نمونه ها است که مطابق با استاندارد‌‌‌‌های جهانی تولید و به بازار فروش عرضه می‌شود. در صورت ضعیف بودن سیگنال در هنگام نصب این سیستم، می‌توانیم از دستگاه تقویت کننده سیگنال استفاده کنیم.

سیستم اعلام حریق بیسیم نیاز به منبع تغذیه اصلی ندارد و با باطری کار می‌کند. این سیستم اعلام حریق می‌تواند در چندین ساختمان جدا از هم نصب شود. بنابراین با یک سیستم اعلام حریق می‌توانید از چندین ساختمان در مقابل آتش سوزی محافظت کنید. نحوه کار با این سیستم بسیار ساده و راحت است. این سیستم را می‌توانید به راحتی در ساختمان هایی که سقف‌ آنها نیز بلند است نصب کنید. اگر بخواهیم از معایب سیستم اعلام حریق بیسیم بگوییم باید به تداخل امواج اشاره کنیم. این سیستم ها با امواج رادیویی کار می‌کنند. گاها در مواردی مشاهده شده است که امواج رادیویی تداخل پیدا کرده اند و باعث اشتباه در سیگنال دهی شده اند. همچنین قیمت این دستگاه نسبت به قابلیت‌‌‌‌های بسیار زیاد آن نسبتا بالا است.

آتش سوزی...
ما را در سایت آتش سوزی دنبال می کنید

برچسب : سیستم اعلام حریق بیسیم, نویسنده : فاطمه ff125 بازدید : 101 تاريخ : سه شنبه 15 شهريور 1401 ساعت: 0:09

اگر شما هم به دنبال تجهیز ساختمان با سیستم اطفاء حریق هستید می‌دانید که هنگام خرید و طراحی یک سیستم اسپرینکلر باید تصمیمات زیادی گرفته شود. از مهم ترین این موارد نوع سیستم اسپرینکلر است. همچین مواردی مثل نوع اسپرینکلر، نوع لوله کشی و برند اسپرینکلر، دمای عملکرد اسپرینکلر و حساسیت حرارتی از موارد مهمی هستند که قبل از تهیه سیستم اطفا حریق و اسپرینکلر باید در نظر گرفته شود. (برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع به این صفحه مراجعه کنید : راهنمای خرید اسپرینکلر ). وقتی تولید کنندگان بیش از صد نوع اسپرینکلرمختلف در دسترس دارند، دانستن اینکه کدام یک را انتخاب کنید می‌تواند چالش برانگیز باشد.

 

اگر ویژگی‌‌‌‌های اسپرینکلر و نصب آن مطابق با کاربرد مورد نظر انجام شود، بیشترین کارایی و ایمنی را در بر خواهد داشت. در نتیجه این تنوع اسپرینکلر ها برخی از ویژگی‌‌‌‌های اسپرینکلر به شما کمک می‌کند تا نوع مناسب را برای موقعیت خاص خود تعیین کنید. اما اگر این کار توسط افراد غیر حرفه ای انجام شود ممکن است سیستم کارایی مد نظر را نداشته باشد. در نتیجه بهتر است این فرایند را به شرکت‌‌‌‌های معتبر و دارای تاییده از سازمان آتش نشانی بسپارید. در ادامه سعی میکنیم به طور خلاصه اطلاعات مفیدی در زمینه به ویژه دمای عملکرد اسپرینکلر، در اختیارتان قرار دهیم.

استانداردNFPA 13برای نصب سیستم‌‌‌‌های اسپرینکلر تعدادی از ویژگی‌‌‌‌های اسپرینکلرها را مشخص می‌کند، از جمله حساسیت حرارتی، دما، ضریب k، جهت نصب، ویژگی‌‌‌‌های توزیع آب و شرایط خدمات ویژه.  همه این ها مهم هستند، در این صفحه روی دو ویژگی خاص اسپرینکلرها یعنی، حساسیت حرارتی و دمای عملکرد اسپرینکلر تمرکز خواهیم کرد. و علاوه بر تعریف‌ آنها به تفاوت‌ آنها و کاربردشان و اهمیت انتخاب و تنظیم دقیق‌ آنها می‌پردازیم.

 

تاثیر حساسیت حرارتی در دمای عملکرد اسپرینکلر

 

حساسیت حرارتی اسپرینکلر سرعت عملیات عنصر حرارتی را اندازه گیری می‌کند. رایج ترین روش اندازه گیری حساسیت حرارتی، شاخص زمان واکنش (RTI) می باشد. طبق آزمایش هایی مه روی هر اسپرینکلر انجام می‌شود، اسپرینکلرها بر اساس RTI خود به پاسخ سریع یا استاندارد دسته بندی می‌شوندتفاوت اسپرینکلر واکنش سرسع و استاندارد چیست؟در اسپرینکلر‌‌‌‌های پاسخ استاندارد بعد از رسیدن حرارت محیط به حد نصاب تعریف شده لامپشان ترکیده و سپس آب را تخلیه می‌کنند. در مقابل عملکرد اسپرینکلر‌‌‌‌های پاسخ سریع از سرعت بیشتری برخوردار بوده و طبعاً برای محیط‌‌‌‌‌های خاص و حساس پیشنهاد می‌شود. عوامل دیگری مانند دمای اسپرینکلر، محل اسپرینکلر، قرار گرفتن در معرض آتش و تشعشع بر پاسخ تأثیر می‌گذارد.

 

 

تاثیر درجه بندی دما در دمای عملکرد اسپرینکلر

 

با نگاهی دقیق به اسپرینکلر‌‌‌‌های دارای مخزن شیشه ای، ممکن است متوجه شده باشید که لامپ‌‌‌‌های رنگی مختلفی وجود دارد. رنگ ها دمای عملکرد اسپرینکلر را نشان می‌دهند. درجه حرارت اسپرینکلر انتخاب شده باید حداکثر دمای محیط سقف و همچنین طبقه بندی اشغال را در نظر بگیرد. در نظر نگرفتن حداکثر دمای محیط سقف ممکن است منجر به فعال شدن تصادفی اسپرینکلر شود. زیرا اسپرینکلر ها با گرما فعال می‌شوند. در نتیجه اگر حداکثر دما به درستی انتخاب نشود و درجه بندی اسپرینکلر به گونه ای باشد که حساسیت آن به دما بیشتر باشد، ممکن است در محیط دما به طور عادی و بدون آتش سوزی به این درجه اسپرینکلر برسد و اسپرینکلر فعال شود. برخی از اسپرینکلر ها بر اساس نوع آن ممکن است کحفظه شیشه ای نداشته باشد اما همچنان نحوه عملکرد‌ آنها بر اساس دمای محیط باشد. اگر اسپرینکلر حباب شیشه ای نداشته باشد، معمولاً بازوی قاب، منحرف کننده یا مواد پوششی آن است رگه ها مقداری رنگ دارند که دما را نشان می‌دهد. در هر صورت چه در این نوع اسپرینکلر ها و چه در نوع دارای حباب شیشه ای باید براساس حداکثر دمای محیط از اسپرینکلر مناسب استفاده کرد. اگر میخواهید درباره درجه بندی و معنی رنگ بندی اسپرینکلر ها بیشتر بدانید این مقاله برای شماست: معنی رنگ بندی اسپرینکلر چیست و دمای هرکدام چقدر است؟

آتش سوزی...
ما را در سایت آتش سوزی دنبال می کنید

برچسب : اسپرینکلر, نویسنده : فاطمه ff125 بازدید : 98 تاريخ : دوشنبه 7 شهريور 1401 ساعت: 23:57